Fall in love with taking care of body, soul and nature

Mijn zoektocht naar de perfecte gelaatsverzorging

Om één of andere reden zijn mijn vorige blogs die ik schreef blijkbaar verdwenen... 

Geen idee hoe het komt ... Ik en computer... "een haat-liefde-verhouding" ;-)

Ik maak me er niet druk over en schrijf hier alvast een nieuwe. Eentje over mijn zoektocht naar "de perfecte gelaatsverzorging". 

Ik geef toe, ik ben nooit het type geweest dat reeds vroeg startte met allerlei crèmes te gebruiken... 
Ik zag er vroeger de noodzaak niet van in. 
Puur natuur, zo had ik het het liefste. 

Echter, naarmate je ouder wordt, merk je toch dat je huid wat meer verzorging kan gebruiken... Je huid gaat soms "trekken", je huid is wat gevoeliger geworden aan weersomstandigheden enz. 
Je, (ik toch in ieder geval) wil je huid goed verzorgen. Je huid is immers je "kostbare omhulsel" van wie je in essentie bent. 
Ook wanneer je je opgroeiende kinderen wil helpen bij acné, ga je op zoek naar wat nu werkelijk werkt, en toch niet schadelijk is voor je gezondheid. Niet schadelijk voor mens, dier en natuur. 

Dankzij verschillende opleidingen kwam ik in contact met de kracht van klei en etherische olie. 
Mijn eerste verzorging "wellness van het gelaat" kwam tot stand. 
Daarna leerde ik naast de kracht van klei en etherische olie ook de heilzame werking kennen van honing, olijfolie, jojoba-olie enz. Mijn verzorging "natuurlijk mooi gelaat" werd geboren. 

Maar ik wou meer. Ik geloof 100% in de werking van de hierboven genoemde ingrediënten en ook al is de werking van deze ingrediënten afzonderlijk ook vaak al wetenschappelijk bewezen (en heb ik zelf ook al de positieve effecten bij mezelf en anderen mogen ervaren), toch wil ik bescheiden blijven over mijn eigen kennis van de huid en van verzorgingsproducten.
Er zijn mensen die hele wetenschappelijke studies gedaan hebben, al jaren ervaring opgedaan hebben en dus veel meer kennis dan ikzelf hebben. Vaak ontwikkelen deze mensen hun eigen verzorgingsmerk... Het zijn specialisten in hun vak! 
En daar startte dus mijn zoektocht naar een merk dat aansluit bij de visie van Narmada ... 

Een zoektocht die niet zo evident blijkt. 
Ik had de eer om een lang en boeiend gesprek te hebben met een gekend dermatoloog. Dit gesprek gaf me nog een bredere kijk op de huid en de verzorging die de huid nodig heeft. Het gesprek en die man zijn levensvisie hebben me lang doen twijfelen om met zijn merk te beginnen werken. 
Echter na heel wat uurtjes, dagen, weken... de ingrediëntenlijsten van de producten bestudeerd te hebben en na enkele producten zelf uitgeprobeerd te hebben, heb ik besloten om toch niet met dat merk in zee te gaan. 

Hoe zeer ik zijn kennis en ervaring absoluut niet in twijfel wil trekken, er zitten toch nog ingrediënten in zijn producten die ik zelf liever niet gebruik. En wat ik zelf liever niet wil gebruiken, wil ik uiteraard ook liever niet voor mijn klanten gebruiken. 
Maar, deze dermatoloog opende wel mijn ogen... want "ook puur natuurlijk" is niet altijd = goed. Je weet dit ergens wel, maar soms moet iemand je er nogmaals aan herinneren ;-)
Ook al ga ik niet werken met het merk dat deze man ontwikkelde, toch ben ik dankbaar voor de ontmoeting en voor de kijk op huidverzorging die hij me gaf. 

Ergens in mijn zoektocht las ik de simpele vergelijking "giftige paddestoelen zijn ook natuurlijk, maar toch gevaarlijk voor de mens". En dit klopt, vanuit mijn ervaring met etherische olie weet ik ook hoe voorzichtig je soms zelfs met één druppeltje etherische olie moet zijn. En ook hoe bepaalde etherische oliën nog steeds op de markt te verkrijgen zijn, terwijl er vermoed wordt dat ze ook kankerverwekkend kunnen zijn... Natuurlijk is niet altijd = goed. Je moet behoorlijk wat kennis hebben en weten wat je doet!

En dan heb je nog de "greenwashing" in de cosmetica... Heel wat merken beweren natuurlijk te zijn... en pakken graag uit met de natuurlijke ingrediënten die in de producten zitten... Bij het bestuderen van de ingredïentenlijst blijken ze echter toch niet zo natuurlijk te zijn als je op het eerste zicht zou denken. 
Voor je het weet maak je (misschien uit onwetendheid) reclame voor een natuurlijke gelaatsverzorging, terwijl deze eigenlijk toch niet zo natuurlijk is ...

Een ander punt waar ik mijn mening over heb zijn de voorwaarden van een merk. 
Vaak ben je als therapeut verplicht als je met een bepaald merk wil werken, om voor een minimumbedrag aan te kopen. Dit met de bedoeling om zelf het merk te gaan verkopen... 
Dit is in eerste instantie niet mijn bedoeling... Of ik zelf al dan niet producten ga verkopen, weet ik nog niet. Maar wat ik wel al weet, is dat ik zelf geen enkele druk wil voelen om te verkopen omdat ik verplicht werd een stock aan te leggen...

Nog een punt waar ik "tegenaan botste" in mijn zoektocht. 
Ik vind het als therapeut heel belangrijk om van het merk waar ik mee werk ondersteuning te krijgen in de vorm van "bijscholingen" die gevolgd kunnen worden. Op deze manier blijf je immers "up to date" met je behandelingen en blijf je zelf ook steeds bijleren. 
Wanneer echter deze opleidingen steeds in één van onze buurlanden zijn, en de "reistijd" soms vraagt dat je ter plaatse ook met overnachting werkt, dan vind ik het merk uit praktische overwegingen al wat minder interessant. Het is misschien wel "doenbaar", maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een iets makkelijker te bereiken plaats voor "bijscholingen"... 

Conclusie van dit verhaal... 
Het perfecte merk heb ik nog steeds niet gevonden. Zoals één van mijn docenten me zei... "het zal een moeilijke tocht worden"... 
Maar ik geef niet op. Ik blijf verder zoeken. Ik blijf er verder over lezen, probeer zelf merken uit en leg contacten met merken. 
Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen en wil er mijn tijd voor nemen. 

In tussentijd kan je nog steeds terecht bij Narmada voor de "natuurlijk mooi gelaatsverzorging". Een verzorging waar ik zoals ik eerder al zei, nog 100% achter sta. Een verzorging met puur natuurlijke producten (die je zelfs kan eten). Producten die ik lokaal aankoop, met ook op zo weinig mogelijk verpakking. 

De "wellness van het gelaat" blijft ook bestaan, maar zal een kleine "makeover" ondergaan. 

Wordt nog vervolgd ;-)

25/05/19 
Mijn zoektocht naar "het perfecte merk voor gelaatsverzorging" ... het vervolg...

Deze week ben ik nog eens op bedrijfsbezoek geweest... Op zoek naar "mijn merk" weet je wel... 
Ik was aangenaam verrast. Ik werd hartelijk ontvangen, kreeg een hele mooie een eerlijke uitleg over het ontstaan van het merk. Mocht de producten uitproberen en ... ik werd niet verplicht tot het aankopen van dure startpakketten! Hoera! Een merk dat me niet pusht! We leven al genoeg in een overconsumptiemaatschappij! 
Ik heb ook al veel positiefs over dit merk gehoord bij collega's. En, het merk profileert zich als natuurlijke gelaatsverzorging. Nu moet je weten dat in België de term "natuurlijk" geen beschermde term is. Van zodra een merk 1 natuurlijk ingrediënt in zijn product stopt, kan het zich al profileren als "natuurlijke verzorging"!
Op mijn vraag hoeveel % het merk natuurlijk is, kreeg ik 95% als antwoord. 
Mmm, hier was ik wel tevreden mee. 
Ik dacht dus het perfecte merk gevonden te hebben... Het plaatje leek te kloppen! De energie van het bedrijf voelde goed. 

Tot ik thuis één van hun producten begon te ontleden. Inderdaad, héél wat ingrediënten zien er super uit! Tot ik bij "phenoxyethanol" kom... een ingrediënt dat de bewuste parabenen vervangt, maar helaas niet veel beter blijkt te zijn :-(... 
Het is veilig onder de 1%. Maar wat indien consumenten meerder producten gebruiken waar dit ingrediënt in zit? 
Mijn euforie daalde onmiddellijk... Dit merk is immers niet het eerste merk waarbij ik aanvankelijk dacht er mee te gaan werken, tot ik dit ingrediënt in de lijst tegen kom... 

Een ander merk, 100% natuurlijk en biologisch gecertificeerde ingrediënten wat naar eigen zeggen de kans op gevoeligheid en allergieën tot quasi 0 herleidt... 
Toch hoorde ik een collega die er mee gewerkt heeft en er ook mee gestopt is na een reactie van een klant op de producten en omdat haar eigen gevoelige huid ook niet zo goed op de producten reageerde... 
Ik pluis het nog even verder uit...

Nog een ander merk, ook 100% natuurlijk... maar om ermee te mogen werken, moet je opleidingen volgen waarvan de basiscursus alleen al 1000€ kost... 
Van dit merk hoorde ik dat retailers het enkel mogen verkopen wanneer ze het volledige gamma verkopen. Wanneer ze zelf een keuze willen maken uit wat ze wel en niet verkopen wordt dit geweigerd... 
Mmm, niet zo'n fijne visie naar mijn gevoel. Ook dit zoek ik nog even verder uit. 

Ik blijf verder zoeken, maar zolang ik geen merk vind waarvan ik overtuigd ben dat het naast mijn "natuurlijk mooie gelaatsverzorging" en "wellness van het gelaat" een meerwaarde voor Narmada kan bieden... ga ik er niet mee in zee... 

Wordt nog steeds vervolgd



Beoordelingen

Er zijn geen beoordelingen gevonden.


Blog

Webshop gemaakt met EasyWebshop